Látássérült matróz, Berg Judit: RUMINI_AN, JT

Alapítvány a gyengénlátó gyermekekért | DISZPolgár

A kapitányra nem panaszkodnak, az itthoni fizetésekre igen.

Meghalt a világ legikonikusabb csókolózós fényképén szereplő egykori matróz

Utánajártunk, milyen a magyar matrózok élete. A hivatalos definíció szerint a matrózok a hajók képesített, nautikai személyzete közé tartoznak, feladatuk a jármű berendezéseinek karbantartása, az indulás és a kikötés biztonságos lebonyolítása, illetve minden olyasmi, amit egy hajóskapitány vagy éppen a kormányos már nem végez el. Nehéz megmondani, jelenleg hány matróz dolgozik Magyarországon; a fluktuáció folyamatos, sokan mennek el Nyugat-Európába vagy akár a tengerentúlra is látássérült matróz magasabb fizetések és a jobb körülmények látássérült matróz.

Speciális tájékozódási lehetőségek a szakmáról: www. Aranytoll Kiadó. Holló, Zsigmond: A fatestű bárkától a tengerjáró óriásig — Hajóépítés Budapesten. Holnap Kiadó.

Pontos számokkal ő sem tud szolgálni, de úgy véli, itthon nagyjából matróz dolgozhat, míg külföldön nél is több magyar teljesít szolgálatot különböző hajókon. Szerinte az alapvető ok az, hogy a magyar fizetések messze elmaradnak a külföldiektől. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdjük a legalapvetőbb kérdéssel: mi készteti honfitársainkat, hogy matróznak álljanak?

Érzékenyítő foglalkozás - látássérültek 2015.02

Dani négy éve dolgozik matrózként, 19 évesen, rögtön a középiskola után ment el matrózképzésre. A képesítés megszerzése után pár hónapig gyakorlatszerzés céljából egy pesti rendezvényhajón dolgozott, aztán továbbállt külföldre. Most egy németországi rendezvényhajón szolgál.

Berg Judit: RUMINI_AN, JT - | mosolykilometer.hu

Egyelőre nem akar váltani, szereti, amit csinál. Aztán elmentünk egy osztálykirándulásra, közben hajóztunk is, akkor gondolkodtam azon, hogy ez nem is lehet rossz szakma.

látássérült matróz

Egész nap egy hajón vagy, részben a levegőn, nem az irodában ülsz, miközben nap mint nap ugyanazt csinálod életed végéig. Régi motorosnak számít a szakmában: tizennégy éve dolgozik matrózként, három évig egy holland tulajdonú, Dunán közlekedő hotelhajón volt alkalmazásban, majd hosszabb ideig egy magyar teherhajón dolgozott.

mi befolyásolja a romló látást

Úgy éreztem magam, mint aki mostantól teljesen szabad, és nem köti semmi. A Bahamákon is irigyelték volna Aki matrózként szeretné leélni az életét, annak nincs túl nehéz dolga, hiszen a matrózképzés mindenki látássérült matróz elérhető, aki elmúlt 18 éves, és bár középfokú végzettség nem szükséges hozzá, azért jó, ha van.

Egy matróztanfolyam általában 40 órás, részben a Dunán, kisgéphajókon zajlik.

Hajószemélyzet, kormányos, matróz - Nemzeti Pályaorientációs Portál

A résztvevők többek között megtanulják a hajózási jogszabályokat, az elsősegélynyújtást, a vízből mentést. A tanfolyamot matrózvizsga követi, ahol az látássérült matróz tanoncnak számot kell adnia elméleti tudásáról, de arról is, hogyan látássérült matróz evezni, vagy hogyan mentene ki valakit a vízből.

A Narancsnak nyilatkozók szerint képesítés nélkül sem Magyarországon, sem Európa más országaiban nem lehet matrózkodni, a vízirendészet rendszeresen ellenőrzi a hajók személyzetének papírjait. A hozzám hasonló magyar fiatalok, akiket ismerek, mind valahová a tengerre vagy óceánra akarnak menni, mert ott könnyebb fejlődni, közben meg világot is látnak.

Nem azért, mert hiányzik a családja, vagy mert honvágya van, hanem mert nem bírja, hogy hetekig egy hajón legyen, látássérült matróz aludjon, ott élje az életét.

az idegbetegségek hatása a látásra

Szerinte sokan félreértik a látássérült matróz feladatát, azt hiszik, ők csak a kikötéskor és az induláskor vesznek részt a munkában. Hol megjavítunk valamit a fedélzeten, hol segítünk navigálni a kormányosnak, vagy kirakjuk az árut, majd felpakoljuk a hajóra az újat.

Hajószemélyzet, kormányos, matróz

Utóbbit a dunai, teherhajós tapasztalatai alapján József is megerősíti. Ott látod, hogy van lehetőséged előrelépni, nemzetközi környezetbe kerülsz, látássérült matróz a kollégák a világ minden tájáról jönnek. Itthon meg egyből elveszi a kedved az alacsony fizetés, és az, hogy a hajósok elvándorlása miatt sokan jogosan beszélnek a magyar hajózás sötét korszakáról. Nem annyira meglepő, hogy aki tud, az megy külföldre. Összezördülések persze akadnak, de ez természetes egy hajón. Mi hatan vagyunk, ketten közülünk kapitányok, a többiek matrózok.

Amikor a hotelhajón látássérült matróz Józsefet kérdezem a szakmája árnyoldalairól, egyből az összezártságot említi, amelyet szerinte nem annyira könnyű elviselni. Összevesztek a borravaló elosztásán, a matróznak nem tetszik, hogy a pincér kezébe adják a jattot, a pincér meg kiakad, hogy te kevesebbet dolgozol.

Látszólag apró problémák, de itt nincs az, hogy a napi munka után fogod a cuccodat, tojsz rájuk, és hazamész a családodhoz.

látássérült matróz

De amikor valaki ezt mondja, rögvest ki is javítja: ezek igazából nem BKV-hajók, a közlekedési vállalat csupán bérli őket, a járműveket pedig külön cég üzemelteti a BKV megbízásából.

Ez azt jelenti, hogy Krisztián sem a BKV alkalmazottja, ám nap mint nap találkozik a tömegközlekedőkkel, illetve a turistákkal, hiszen ők használják a hajót.

Julika néni 82 mindennap megsiratja a fiát, és ha egyet kívánhatna, akkor halálbüntetést kérne az ukrán hajóskapitányra, Jurij C. Mindenki ezt nézi most! Idős vagyok, félek, nem érem meg, hogy börtönbe zárják azt a kapitányt.

Ez azért sem látássérült matróz, mert ezek kis hajók, általában hárman látássérült matróz a fedélzeten, rajtunk fogják számonkérni, ha baleset történik. Van olyan utas, aki azért akad ki, mert rájön, hogy ezek a hajók nem arra lettek kitalálva, hogy munkába járjon velük.

Hiába hirdetik őket így, ahhoz túl lassúak. Pénz és jövő A Magyarországon, magyar cégeknél dolgozó matrózok ritkán kapnak többet havi — ezer forintnál, és a látássérült matróz hajókon dolgozók is hasonló fizetéssel számolhatnak.

A Hableány-katasztrófa elhunyt matrózának édesanyja: „Huszonnyolcszoros halált érdemel a kapitány”

Sőt, vannak olyan sétahajók, ahol órabért kapnak a matrózok. Egy-egy hajón töltött óra után — forint jár. Aki viszont szállóhajón ilyen magyar tulajdonban nincsen vagy határon túli vizeken dolgozik, annak egy hónapban akár — ezer is látássérült matróz a markát, és komolyabb cégeknél a már tapasztalt, gyakorlattal rendelkező matrózok 1—1,2 milliót is megkereshetnek.

Akkor elhatároztuk, hogy hasábjainkon a témának folytatása lesz. Megkerestük a debreceni Gyengénlátó Gyermekekért Alapítvány vezetőjét, Pirik Jánost, beszéljen a látássérült gyermekekről, felnőttekről, az alapítványról.

A matrózok, akikkel beszélgettem, egyelőre nem akarnak kiszállni, és nem is látják azt a pillanatot, amikor munkát váltanának.

Inkább elmegyek egy rendezvényhajóra, éjszakázom kevesebb pénzért, de meghagyom ezt az utazós matrózkodást a fiataloknak. Biztos eljön majd az idő, amikor megunom és elfáradok, meg látássérült matróz akarok alapítani, de ez csak később lesz.

Most még nem ennek van itt az ideje.

6 home tipp a matróz stílus szerelmeseinek

Ezen az látássérült matróz lehetett Nyugatra jutni, Ausztriába és Németországba. Napidíj járt schillingben vagy német márkában. Ezt a hajósok vagy nem költötték el — megtehették, mert a vontatókon teljes ellátást kaptak —, és az akkoriban nehezen hozzáférhető valutát feketén eladták, vagy vásároltak belőle itthon jól eladható árut, például jó minőségű magnót, kazettát, farmerkabátot, eredeti farmernadrágot, motorokhoz alkatrészeket vagy hanglemezeket.

Én jórészt a dunakanyari személyhajójáratokon dolgoztam, akkor még 18 év alattiként nem mehettem a vontatókkal a mindenki által vágyott Nyugatra. Ezeken a hajókon a többi matróz általában büntetésből szolgált, látássérült matróz például megbukott egy vámellenőrzésen, vagy fegyelemsértés miatt a parancsnoka kérte az áthelyezését. Utálták a személyhajózást, egyrészt mert el­estek a fent említett pluszjövedelemtől, másrészt az utasok miatt rendesen látásvizsgálati képzés kellett öltözni, bár egyenruha nem volt kötelező, így nem is hordtak.

További a témáról