Látássérült táblázat,

látássérült táblázat

Éppen ezért érdemes őszintén megkérdezni a hallgatót, hogy ő erről hogyan gondolkodik, és a további kommunikációban ezt figyelembe venni. A látásmaradvány mértéke alapján a látássérültek három csoportját különböztetjük meg: 1. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy az aliglátó: biztosan és jól tudnak egyedül közlekedni, a környezetükben levő nem túl kisméretű tárgyakat általában képesek érzékelni, síkírásos írásra és olvasásra azonban vagy nem is taníthatók, vagy csak segítséggel nagyított szöveg, optikai eszközökrövid terjedelmű szöveget tudnak elolvasni.

A látássérült gyermekek legfontosabb jellemzői

Számukra a síkírás látássérült táblázat olyan fárasztó, hogy hosszabb szövegek esetén a pontírás alkalmazása mindenképpen szükséges, a látásmaradvány kihasználása terén az utóbbi évek technikai fejlődése jelentős változást hozott idegek látásromlása aliglátók életébe. Ugyanolyan látásmaradvánnyal rendelkező gyermekek, akik tíz-húsz évvel ezelőtt a vakok iskoláiban Braille írással látássérült táblázat, ma optikai segédeszközök használatával megtaníthatók a síkírás olvasására.

A gyengénlátók Képesek a normál nyomtatású szövegek olvasására a megszokottnál lényegesen rövidebb olvasótávolságról cmszámukra a nagyobb szövegmennyiség elolvasása is lehetséges, de szemizmaik és idegrendszerük számára ez megterhelő, ezért bizonyos esetekben pl.

A látássérült táblázat Számítógép segítségével síkírásos szövegeket képesek elolvasni. Az olvasás feltételeinek változása jelentős hatással van a tanulási lehetőségek alakulására is. A látássérültek oktatását segítő technikai eszközök Olvasó TV: olyan speciális televízió készülék, amely egy látássérült táblázat és egy asztallap segítségével látássérült táblázat kamera alá helyezett szöveget igen nagy nagyításban x, típustól függően is képes a képernyőre vetíteni.

Az olvasó TV használatával kapcsolatos egyetlen korlátozó tényező, hogy nem hordozható, így az adott könyvet vagy szöveget el kell vinni oda, ahol az olvasó TV áll.

2. A látássérülésről

Ez pl. Az olvasó TV alatt írni is lehet, így a gyengénlátó diák is tud pl.

Hordozható eszközök: Zoomax készülék. Méretét tekintve egy tablethez hasonlítható. A beépített optikai egység alá kerülő síkírás, vagy szemléltető anyag az eszköz képernyőjére kerül kivetítésre, a felhasználó által beállított nagyítási mértékben, illetve színösszeállításban.

Kihajtható támasztékának köszönhetően az optikai egység alá íróeszköz is becsúsztatható, ennek megfelelően az eszköz alatti jegyzetelés is lehetővé válik. Akkumulátorának köszönhetően többórás, töltés nélküli használata is megoldott.

Látássérült tanulók megsegítése a szakiskolai képzésben

A nevezett készüléken kívül több, hasonló működési elven működő berendezés is létezik, általában e-nagyító azaz elektromos nagyító gyűjtőnéven. A számítógép speciális perifériákkal és szoftverekkel felszerelve mind aliglátók, mind vakok számára lehetővé teszik segédeszközként való használatát.

A számítógéphez csatolt scanner beolvassa a síkírásos szöveget, a beszédkijelző pedig felolvassa a képernyőn látható szöveget, ami vakok számára az egyetlen lehetőség síkírás olvasására, aliglátók számára pedig hasznos kiegészítő segítség lehet. A beszédkijelző mellett létezik olyan Braille kijelző látássérült táblázat, amely a képernyő egy vagy több sorát pontírásos jelekkel egy speciális perifériára írja. A látássérült hallgatók tanulási sajátosságai 1.

Az látássérült táblázat tanulás lehetőségei és problémái - Egyetemi vagy főiskolai tanulmányok folytatásának elemi feltétele a tankönyvek, jegyzetek elolvasása. Síkírásban nyomtatott könyvet olvasni vakon lehetetlen, a gyengénlátás súlyosabb eseteiben pedig lassú és fárasztó feladat.

A probléma a látásélesség fogalma a vakok számára a számítógép, gyengénlátók számára pedig emellett az olvasó TV más néven nagyító TV hozta. A számítógépek mind gyengénlátó, mind a vak személyek számára hasznos segítséget nyújtanak a tanulás területén.

A gyengénlátó diákok az elektronikus tartalmakat pdf, doc formátum átmenet nélkül nagyítani tudják.

Látássérült tanulók megsegítése a szakiskolai képzésben 1.

A képernyőn való navigálást megkönnyíti számukra az un. Magic segédprogram, amely az egérrel való navigálás során az egér kurzora alá kerülő objektumokat különböző beállítási lehetőségek mellett kinagyítja, és fel is olvassa. Vak diák esetében a számítógép segítségével történő olvasáshoz a szöveget először scanerrel be kell vinni a számítógépbe, majd egy karakterfelismerő program felismeri és értelmezi a karaktereket, így a szöveget a beszédszintetizátor fel tudja olvasni.

1. Látássérült tanulók és a szakiskolai képzés gondjai

Annak a vak embernek, aki e nélkül egyáltalán nem tud síkírásban rendelkezésre álló könyvhez, látássérült táblázat hozzáférni, ez óriási lehetőség.

Meg kell azonban említeni azokat a negatívumokat, amelyekkel ennél a megoldási módnál számolni kell. Ezek a következők: Az egész folyamat scannelés, karakterfelismerő program lefuttatása, felolvastatás hosszú időt vesz igénybe. Egy oldal látássérült táblázat a szemmel való elolvasásnak sokszorosa, egy rutinos olvasó egy óra alatt kb. A program karakter-felismerési képessége nem tökéletes, így — a szöveg nyomtatási minőségének függvényében — a szöveg kijavítására is szükség lehet.

Ehhez látó segítségre van szükség, ezekben a helyzetekben tehát az látássérült táblázat olvasás nem valósulhat meg. A scannelés minősége, így a felismerés hibaszázaléka nagymértékben függ a nyomtatás minőségétől. Így bizonyos szövegek pl. Ha a belső margó keskeny vagy a könyv gerince túl vastag vagy nem rugalmas és így nem nyílik eléggé ki ahhoz, hogy a scannerre felfeküdjön, a könyvet szét kell szedni.

Ez saját könyv olvasása esetén megoldható, de akár könyvtárból kölcsönzött, akár valakitől kölcsönbe kapott könyv esetén lehetetlenné teszi az olvasást. A számítógéppel történő olvasás korlátai közé tartozik még a kézírásos szövegek olvasása, amelyre ez a módszer nem képes. Így pl. A másik probléma az ábrák, képletek és egyéb grafikus információk fel-dolgozása.

látássérült táblázat

Ezeket ugyanis a számítógép nem tudja felolvasni. Azok, akik nagyítva látássérült táblázat olvasni, az ábrákat olvasó TV-n vagy más eljárással pl. A vak diák helyzete különösen nehéz.

látássérült táblázat

Egyrészt számára is érzékelhetővé kell tenni a vizuális információt felolvasással látássérült táblázat a vonalakat kidomborítva, hogy az ábra tapintással érzékelhető legyen. Az ún. A másik probléma azonban, hogy az ábra olyan grafikus elemeket tartalmazhat, amelyet egy veleszületett vak ember nem tud értelmezni.

látássérült táblázat látás 80 dioptriában

Ezért vak diákok számára a grafikus ábrák feldolgozásánál mindig azt kell végiggondolni: szükség van-e az adott ábrára a szöveg megértéséhez? Hordoz-e a táblázat, grafikon, látássérült táblázat plusz információt vagy csupán illusztrálja, vizualizálja a szöveg tartalmát?

Minden olyan esetben, ha az ábra mondani-valóját a szöveg tartalmazza, a legcélszerűbb azt egyszerűen kihagyni. Látássérült táblázat az látássérült táblázat új információt tartalmaz, akkor meg kell próbálni az ábra mondanivalóját megfogalmazni.

További a témáról